Summa sidvisningar

fredag 25 november 2011

En strimma ljus


Mina promenadrundor brukar jag variera beroende på väder, vind och humör. Ofta tar jag den rundan som leder mig genom en  liten skogsdunge  i början när jag korsat  den stora trafikleden. Där finns gammelskog med kullfallna stammar och grenar. Där finns den mörka skogen där granarna står så tätt att det är sparsamt med undervegetation. I stället är det fullt med trädrötter som slingrar sig som ormar kring varandra. Ljuset orkar inte tränga ner genom grenverket förutom på  bara ett fåtal ställen. Där kan man hitta  små bestånd av harsyra och en och annan ormbunke.

Just en sådan ormbunke träffades av en solstråle. En smal strimma av ljus som slickade  spetsen av  ett blad för att sedan fortsätta en bit till över lite granris. Allt annat låg i mörker. Tyvärr fanns ingen markdimma och inte heller  hade jag tillgång till någon rökmaskin. Annars hade man kunnat se den smala strimman av ljus mycket tydligare. Men det blev rätt bra ändå med lagom mörk bakgrund. Kanske inte lika trolskt som i verkligheten, men ändå. För att förstärka kontrasten mellan de mörka och ljusa partierna har jag ändrat effekten något i datan. Lägger ut även den bilden som en jämförelse

1 kommentar:

  1. Det var verkligen fina bilder.

    Ormbunken är faktiskt en av mina favoriter och jag har hämtat några från skogen och planterat runt mitt hus.

    SvaraRadera