Summa sidvisningar

torsdag 10 november 2011

Sjökanten


Igår upptäckte jag ett nytt ställe som säkerligen funnits i över 30 år. Jag har visserligen känt till platsen men inte vetat vad stället heter. Det ligger inom ett inhägnat område till en industrifastighet dit man tidigare aldrig kom. Namnet är något förledande eftersom det inte finns någon sjö där. Däremot en anlagd damm intill  en restaurang  med namnet ”Sjökanten”.  Ursprungligen  byggdes fabriken av ASEA-HAFO där man bl.a. även  tillverkade elektroniken till pacemakern som tillverkades på företaget där jag jobbade  på den tiden. Det var dock  inte dessa komponenter jag köpte  och  hade således ingen kontakt med ASEA-HAFO. Däremot sökte jag jobb som inköpare där en gång eftersom  fabriken låg på gångavstånd hemifrån. Andra företag tog sedan över fabrikslokalerna och därmed även lunchrestaurangen för personalen. Den är belägen på baksidan av fabriksbyggnaderna där man skapat en trevlig parkanläggning. Sedan ett par år tillbaka är restaurangen även öppen för allmänheten. ”Sjökanten”  alltså. Från ett konstgjort litet vattenfall forsar  vattnet  vitskummande över  runda stenar ner i en damm .


När jag gick ut på en liten brygga för att ta bilden plaskade det till i vattnet runtom. Stora karpar simmade omkring i dammen och  snappade efter luft med sina stora pussläppar.









Det där med luft och pussmunnar är bara  bildligt  talat. Mitt i dammen låg en  liten  konstgjord ö i form av en helikopterplatta. Dit ledde en  svängd träbro vilket bidrog till den idylliska bilden av hela parkanläggningen. 

Fler bilder  (och mindre text) följer i morgon


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar