Summa sidvisningar

måndag 21 november 2011

Efter avlövningen


Finns detta ord? Inte enligt  synonymregistret i datan. Men jag minns att man använt  ordet i samband ned  växtgiftet agent orange i Vietnamkriget. Så det borde även gälla för den betydligt trevliga naturliga avlövningen på hösten.  När nu nästan alla träden fällt sina blad kan det tyckas att det inte finns mycket mer att fotografera ute i naturen. Efter ett överflöd av motiv  infinner sig en period  av fotostiltje  då inget händer ute i naturen. Ända  fram till vintern  då nya motiv dyker upp igen. Men nu är  alla granna löv borta, inget som blommar, inga insekter. Ingenting. Eller? Det här är vad jag hittade  nu . Ett risigt snår med granna, röda nypon

Det var förståss ögonfägnad och man kunde inte låta bli att ta en bild trots det mulna vädret. Men som bild betraktad är den väl så risig i dubbel bemärkelse. Så dagen efter, när solen sken,  tog en ny bild, lite mer renodlad

Jag upptäckte även  några träd  eller om det nu var större buskar som höll på att fröa av sig. Inte vide ,sälg eller asp. I direkt motljus glänste hela trädet med alla dess luddiga frön  som ljusen på en julgran. ”Dom måste jag plåta” tänkte jag som Kalle Anka  när han såg kolibrina.

Fröna satt visserligen  stilla på grenarna men hur jag än vred och vände på kameravinklarna, gick det inte att  få den fina lystern i motljuset att fastna på bilden. Inte heller på en enstaka fröställning  eftersom  alla satt längst ner på grenarna i skuggan  när jag skulle ta en närbild.

Mera ludd än frön, så man kan förstå att  ljuset sprider sig bra när solen lyser igenom  all den vita ullen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar