Summa sidvisningar

tisdag 8 november 2011

Den svarta pricken


På väg hem efter promenaden. Solen kastade allt längre skuggor  och det  fanns nog inte mer att fotografera. Var ju nästan hemma. Det var då jag upptäckte den svarta pricken. Något mörkt på ett ställe där det inte skulle finnas. Såg den mystiska svarta pricken redan från långt håll utan att först  hunnit identifiera föremålet. Synapserna kopplade dock ihop nervbanorna rätt så snabbt och det gick snart upp för mig att det måste vara en katt som satt uppkrupen  på en planka till staketet kring fårhagen. Slängde snabbt iväg  en bild för att sedan gå lite närmare och ta fler bilder. Men då hade katten redan  hunnit hoppa ner. Så det blev bara denna enda bild.
Först tänkte jag kasta den. Vadå? En sketen katt på ett plank. Det var väl inget att plåta. Än mindre att visa. Men ju mer jag tittade på bilden, började jag gilla den. Kompositionen och djupet i bilden. Den omisskännliga silhuetten av katten som avtecknar sig mot  den torra gräsängen. Det  var då jag såg  katten som tålmodigt  satt  på sin utkiksplats  i kanske en timme och spanade ut  bland grässtråna. Kanske skulle något enstaka strå röra på sig och avslöja en liten sork eller skogsmus som var ute och provianterade. Det skulle vara ett lämpligt kvällsmål och nog  så värt att vänta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar