Summa sidvisningar

tisdag 15 november 2011

Den kala kullen


Ytterligare ½ år senare efter att ha berättat om den vidare exploateringen av en naturskön kulle, -klicka här-  gick jag  förra veckan förbi den utmed en stig nedanför. Vid ett ställe har hela skogen röjts och högst uppe på  den kala kullen av grus och sten  höll man på att montera vägräcken.
Längre bort, där man lämnat kvar några träd, var skogsskövlingen och förändringen av topografin  inte mindre för det. I bakgrunden reste sig  en hel bergskedja av stenkross och jord.

Jag  kravlade mig uppför den branta slänten  över sprängsten och kvarlämnat  ris tills jag kom upp till toppen.

Gammelskogen  och berget som jag  en gång  kände så väl, gick ju inte längre att känna igen. Gick inte ens att orientera sig  i landskapet längre när  alla kännemärken var borta. Men till höger om högarna  upptäckte jag en liten bit av  den runda kullen som  fortfarande är den högsta punkten i landskapet. Halva kullen hade sprängts bort men från den kvarvarande  halvan hade man fortfarande  vida vyer över landskapet nedanför. Numer dock med glesare skog.

då och nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar