Summa sidvisningar

måndag 7 mars 2011

det vänliga folket på isen

Denna  soliga marsdag var ovanlig ljus. Speciellt när man kom ner till sjön  där solen reflekterades av  den vita  ytan. Temperaturen hade klättrat några grader ovanför nollstrecket och lockat många ut på isen .Eller om det nu var solskenet.

Många var ute och åkte skidor. En del bara gick och promenerade på isen för att  njuta av den vita vidden  och se skog och mark från annat håll. Några stod i en klunga i samspråk med varandra och andra pimplade.

Det fanns flera uppborrade hål  och barnbarnet tittade intresserad på hur folk ryckte i pilken. En hade gjort det bekvämt för sig och tagit med sig en  liten campingstol. Intill låg några små abborrar .

Barnbarnet fick överta pilk och hål av en kvinna när hon skulle borra upp ett nytt hål.

Hon gick några meter längre bort och satte borren i isen och började veva. Men gav upp efter några varv och räckte sedan borren till mig. I stället tog hon min kamera. När vi så hade bytt redskap så att säga satte jag igång att borra och hon tog några bilder på mig när jag vevade runt med den där tingesten som var lika lång som  jag.

På grund av  borrens längd fick jag  inget bra tryck mot isen  och den aviga arbetsställningen kändes rätt jobbig. Inte heller kom jag ner många cm i den tjocka isen

Ett gäng några steg längre bort tog fram kaffe i termos. Killen på fällstolen drog upp ytterligare en spinkig abborre och  jag kämpade vidare med den gröna borren. Kvinnan tog över efter ett tag och sedan en  karl som hade  ett hål intill. Man konstaterade att borren trots sin nya fina blanka gröna färg var ett  slött exemplar och hade svårt att karva ner sig i isen. Barnbarnet hade fått napp och började veva upp linan. Vilken glädje när han fick upp en liten sprattlande fisk.


 Det blev min uppgift att avlägsna kroken och sedan  döda den. Inte kunde vi gärna slänga ner  den igen när han hade fått upp den. Vi lindade in den i en pappersnäsduk och jag stoppade den i jackfickan. Väl hemma igen, rensade jag den och styckade den i lämpliga bitar. 6-åringen fick sedan  servera katten  med dessa  läckerbitar. Nu var alla nöjda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar