Summa sidvisningar

torsdag 17 mars 2011

töfenomen

Händelser som jag såg igår när jag gick lilla rundan. Det som kan hända när det fryser på under natten och  åter töar på dagen. Dessa temperaturskillnader är spännande i ordets rätta bemärkelse. Vatten som åter fryser till is under natten  har fått asfalten på denna gångväg att rämna i en lång spricka.

Som bredast var sprickan där jag kunde stoppa ner hela näven.  Men även i kvarvarande is uppstår spänningar och bildar  olika mönster. Ofta i kristallform och denna dag även blandad med snö och rimfrost.


                       
Här ett annat fenomen kring ett nerfallet eklöv som  hamnat på isen. Den mörka färgen absorberar solvärmen mer än den omgivande ljusare  isen  och när lövet värms upp avger den sin värme till den närmaste omgivningen. Isen smälter runtom och det lilla eklövet  har på så sätt fixat en egen liten badbalja åt sig själv.

Dom här groparna tror jag beror på samma fenomen. I stället för ett löv har det kanske legat mörka små stenar eller grus  uppe på isen. Solens värme fick även dessa föremål att värmas upp fortare  än den kringvarande isen så att de sjönk ner  ner genom den. Kvar blev bara  tubformade hål som vittnar om  hur  föremålet sjunkit igenom isen. Det är dock bara en teori jag har. Fenomenet kan vara något helt annat.


Mest spektakulärt blev dock smältvattnet i detta dike som  efter  nattens stränga kyla aldrig hann tina upp. Isen blänkte fint i det kraftiga motljuset. Ett flöde som stannat upp i ett fruset ögonblick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar