Summa sidvisningar

onsdag 30 mars 2011

Handarbete


Egentligen borde allt du gör med händerna ju kallas för handarbete. Om du nu murar tegel, travar ved, sätter potatis eller gör någon annan daglig syssla. Inte ens  att snickra eller sy går under det begreppet. Dessa ämnen kallar man för slöjd i skolan.  När jag hör ordet handarbete kommer jag alltid först att tänka på  stickning, virkning, knyppling och  olika former av textilkonst.  Något som är mig helt främmande och som  jag  aldrig skulle kunna drömma om att utföra. Det gäller nog dom flesta karlarna. Vi saknar nog denna speciella gen. Skulle aldrig  ha tålamod att  med stickor eller nål  sitta i timmar för att  sticka en tröja eller ett par vantar. För att inte tala om att virka små söta dukar  att lägga på en byrå eller under en blomvas. Eller knyppla gracila spetsvävnader för att sys på olika  kvinnliga plagg. Men  vem vet vad modeskaparna har för trender i beredskap? Rätt som det är  ska väl  kalsongrna prydas med spets både upp och nertill eller rentav kring det allra heligaste.
Ganska nyligen fick jag ett gratulationskort  som såg ut så här

Med varken text eller bild utanpå  utan något som såg ut att vara ett handarbete. Något så ovanligt som knypplad spets. Kan ni se vad det föreställer?




            
När  man vänder kortet rätt ser man  tydligare vad det hela föreställer. Även allt pappersarbete och klippen är gjorda för hand. Äkta certifierat handarbete ända från Slovenien.

Hur många knypplerskor kan det finnas i Sverige. En som dock är berömd är Vermeers målning som bär just titeln "Knypplerskan".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar