Summa sidvisningar

fredag 11 mars 2011

död spindel

Hur lång tid tar det för en spindel att dö? Det blev plötsligt en angelägen fråga för mig. När marssolen lyser in genom köksfönstren, syns inte bara vintersmutsen på glasrutorna utan ljuset avslöjar även obarmhärtigt damm och annan smuts som annars brukar vara fördold även för de mest granskande smutsletarblickarna. Så råkade jag se en liten dammtuss i hörnet av en skåplucka och  ville genast ta bort den. Men hejdade mig i sista stund. Den såg inte ut som vanligt damm och skulle dessutom inte ha fastnat där. Det  var något annat. Vid en närmare titt  såg  det ut som en spindel som hängde där i några trådar den spunnit fast i skåpluckans ena hörn. Jag gick och hämtade kameran och tog denna bild
Under tiden undrade jag vad en spindel kunde hitta att äta i vår inomhusmiljö. Några insekter fanns inte vintertid. Brödsmulor kunde vara en tänkbar födokälla.Men troligen fanns inget för spindeln att äta  och därför varden den död nu. Det var  bara ett uttorkat skal som hängde där. Och det var då frågan inställde sig: hur länge har den hängd där utan att någon sett den? Det vill säga hur länge sedan var det som skåpluckan  dammats av?
Nästa bild tog jag med blixt  från andra hållet. Det blev en bild som jag gillar. Just tack vare enelheten med bara få färger och kubistiska fält och med den döda spindeln i blickfånget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar