Summa sidvisningar

torsdag 2 februari 2012

larma hela Sverige

När jag hade bläddrat till mittuppslaget i vår lokaltidning fanns där en bild över båda sidorna. Texten handlade om ett bergrum och när jag tittade närmare på bilden, kände jag genast igen lokalen.


Efter att ha gjort lumpen och senare fått utbildning som signalist i civilförsvaret blev det med jämna mellanrum  repetitionsövningar  i berget som finns i Edsberg (Sollentuna). Vid någon av de sista kurserna nere i berget inföll den första måndagen en månad. Det är då alla sirener tjuter i hela landet. Och det var från just detta bergrum som jag fick nöjet att larma hela Sverige den gången. Inte för att jag hörde sirenernas tjut långt nere i bergrummet, men det var ändå en häftig känsla att veta hur det lät i  hela riket. I ett verkligt  krisläge kunde man dessutom aktivera alla landets telefoner så att dom ringde. Hur detta fungerar idag, när alla numera har mobiltelefoner, vet jag inte. Verksamheten lades f.ö. ner 1998 fick jag läsa.
PS. med den här bilden fick jag även chansen att testa scannerfunktionen i min nya skrivare.Bilder från vissa dagstidningar uppvisar då ett markant raster. Märkligt nog påverkas det i datan om man förstoraar eller förmingskar bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar