Summa sidvisningar

tisdag 20 mars 2012

Resans  början

Sköterskor tassade in och ut. Ibland för att sköta om min granne i sängen bredvid eller för att ge  mig medicin  och ännu  fler piller, ta blodtryck, puls, temp eller blodvärden. Något vilohem är det inte fråga om. I båset bredvid  fick jag höra hur en anhörig varit med om att trilla ner i ett gapande hål  som plötsligt   öppnades vid en konsert på Globen  och drog med sig ytterligare  ett    25-tal ungdomar i fallet. Den ” stenrika” killen i sängen bredvid som ville bli av  med några irriterande stenar  i gallgången fick ofta besök av sin fru eftersom hon jobbade  på en annan avdelning på KS. Praktiskt arrangemang när man inte behöver ta hänsyn till besökstider eller annat. Inför operationen kunde dom t.o.m. dela säng med varandra. Snorig, hostande och förkyld som hon var. Vilket jag tyckte  inte stod i  relation till alla hygienföreskrifter som rådde på sjukhuset med handsprit, engångsförkläden och handskar.
Även när jag skulle tvättas två gånger inför operationen, kom antiseptisk tvål till användning. Medlen fanns redan inne i en tvättsvamp som bara behövde blötas. Jag jobbade  på företaget som lanserade  denna svamp som vi kallade Hibiscrub och köpte in dessa svampar i tusental .Då  var dom gula och större och skickades ut till patienten före operation. Det var roligt att höra namnet igen efter decenier. Ännu roligare att dessutom bli intvålat av två flickor från top till tå.
Eftersom jag var en  uteliggare och inte hörde till gastro-avd. hade jag försvunnit  i hanteringen. Det upptäcktes först när min dotter skulle informera sig om när operationen skulle ske. Man lyckades hitta mig till slut i datorerna och en dag senare skulle jag  då opereras.

PS. har tyvärr ingen bild på tvagningen inför operatioen

1 kommentar:

  1. Det måste kännas märkligt att åter komma i kontakt med en produkt/situation som tidigare i livet haft en helt annan betydelse.

    SvaraRadera