Summa sidvisningar

torsdag 1 mars 2012

Klippdockor


Från min klipp- och klisterperiod hade jag sparat alla collager och  fotograferat av dom för att förvara dom på datan. Bra mindre skrymmande! Av någon anledning följde även ett antal klipp från någon broschyr med.


Tanken var kanske att de skulle komma till nytta någon gång. Denna gång var häromdagen när jag hade bloggat och visat en del gamla papperscollager   Klicka här. Jag fick då inspirationen att med liknande teknik skapa bilder i datan. Började med en bild från ovanstående ”klippdockor”.

När jag väl hade rensat bilden  kunde jag ju skapa oändligt många bilder av detta klipp vilket inte tidigare varit möjlig med pappersbilder. I bästa fall hade man kanske hitta två likadana.

Måmgfalden kunde då uttryckas på detta sättet

Dessa bilder är jag förståss inte nöjd med utan de är ju bara ett resultat av mitt experimenterade i olika bildbehandlingsprogram. Det gällde att hitta verktyg för att  ta det hela ett snäpp vidare. Jag listade ut hur man klipper ut  efter krökta linjer och skapade då denna bild

”Klippdockan” kan förståss klippas in i vilken bakgrundsbild som helst. I den här bilden använde jag dock inte sax utan suddgummi


Jag kommer  att experimentera vidare. Om inte annat för att bättre behärska  verktygen i datan. Någon gång blir det kanske en WOW-bild. I vilket fall är det skön avkoppling och man blir så choklad när man lyckats med något som inte testats tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar