Summa sidvisningar

onsdag 14 december 2011

Fritidssysselsättningar


För att knyta an till inlägget häromdagen:
Om jag  ofta tar bilder på fjärilar betyder det inte att det är en hobby. Det finns ju så mycket annat att ta bilder på. Om jag likaså  samlar  på en massa frimärken är kanske bara en del av dessa en hobbyverksamhet. Ibland kan dock ovannämnda exempel sammanfalla. Här en bild som jag tog  på den mest iögonfallande -J fjärilen – påfågelsöga

Samma fjäril kan  även förekomma på  frimärken, där den ofta ingår  i en serie tillsammans med andra arter.



Denna kombination av motiv på foto respektive frimärke förekommer också när det gäller andra insekter. Men även blommor, svampar, fåglar och olika sorters däggdjur. För frimärkssamlare finns  ett hundratal olika motivområden att välja på. Ibland för ett genuint hobbyintresse eller bara för att samla.  För deras räkning lägger jag undan vissa motivområden, däribland även fjärilar.



En del frimärken är inte bara vackra utan även informativa. På  märken från flora och fauna  återfinns ofta det latinska namnet som man vid behov kan översätta. Ett litet uppslagsverk om man har många märken. Denna typ av motiv finns i stor utsträckning  på frimärken från exotiska länder varför det avbildade är lika exotisk och därför inte har någon motsvarighet i den svenska naturen. Det latinska namnet på europeiska frimärken däremot har jag ibland haft nytta av. Man lär sig även ett och annat från andra frimärken och lägger-  ofta omedvetet – saker och ting på minnet. Platser, händelser, personer, kultur – you name it. Det gör att man som samlare minns ett otal frimärken från många länder. Nästan som ett fotografiskt minne."Det här märket har jag, det här saknar jag".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar