Summa sidvisningar

måndag 12 december 2011

Tåtelsmygare


Ibland tittar jag på  TV-programmet ”Mitt i naturen” med Martin Emtenäs. Häromdagen hade han ett  för mig extra intressant program om insektsfotografering där han var ute med proffsfotografen John Hallme´n  för att fånga olika insekter på bild!

 Och vilka bilder se´n!  Alldeles i början på programmet visade han en bild  som TV tittarna kunde få gissa på vad det var för luden varelse det handlade om. Jag kände genast igen bilden eftersom  jag själv hade tagit en liknande bild och visat den  här någon gång i oktober.
TV-bilden såg ut så här

Jag visste att det var en fjäril man visat upp men hade inget namn på den. Bilderna låg under benämningen ”brun fjäril” i datan hos mig. Så redan av den anledningen fick jag titta till slutet av programmet för att  få veta vad  fjärilen heter. Men  programmet var  värt att titta på i vilket fall med alla dess fantastiska närbilder på småkrypen. Inte minst att få inblick i hur en proffsfotograf arbetar när det gäller att fånga insekter i närbild. Kamera, stativ och en del hemmagjord utrustning  krävdes. Sån´t som jag ogärna släpar med mig när jag är ute i naturen ens om jag hade den. För mig gäller en liten digitalkamera i fickan. Men vill man ha  helt perfekta bilder i världsklass får man nog bekväma sig att släpa på lite utrustning, rigga upp allt och ha en del tålamod med att invänta det rätta fotograferingsögonblicket. När vi nu snackar om digital teknik var det speciellt intressant att höra hur man får skärpa över hela bilden  till skillnad från mina bilder med endast ringa skärpedjup. Hemligheten låg i tagning av flera bilder som man  senare lägger som olika lager på varandra i PC:n  där man behandlar bilden. En förbryllande effektiv teknik. Jag får dock nöja mig med min egen mindre skarp bild och applicera mitt valspråk ” if it is good enough for Godinoff, it is good enough for me”. Så här såg den ut

Som ni redan har sett i rubriken avslöjades fjärilens namn i slutet av programmet. I skrivande stund ligger det ute på SVT play ifall någon är intresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar