Summa sidvisningar

måndag 5 december 2011

Ciderlikör – äppeltrilogi del 2


Annonsen från gårdagens inlägg med vinberedning på äpplen (bläddra upp ett hack) fick mig att tänka på  min egen bryggning på just äpplen. I slutet av september hade jag hittat några vilda äpplen utmed en gångstig vilka jag plockade i omgångar och fraktade hem på cykel. Jag behövde hela 17 kg. Så här gick det till. Nu har vinet dock  jäst färdigt och står på eftermognad och klarning  i en klädskrubb tills det blir dags att fylla brygden på flaskor. Förra gången det hände var i april på fjolårets vin som ni kan se här.  Denna gång ska det bli vitt vin. Efter jäsningen provsmakade jag vinet och kunde då konstatera att det hade blivit alldeles för sött. Jag hade räknat med att behöva eftersöta vinet då  det gjorts på vilda äpplen som brukar vara surare än kart. Men det var så sött  att det liknade likör. Eller i bästa fall ett sött dessertvin. När jag dock spädde ut ett halvt glas med vatten eller en kolsyrad dryck, förvandlades likören till en läskande välkomstdrink. Men  vilka skulle jag välkomna på 20 liter vin som spätts ut till det dubbla? Barnbarnen är  välkomna men  får inte ens smutta på den lätt alkoholiserade läsken. Så det får bli att dricka allt i sommarvärmen nästa år. Räkna med  virriga inlägg då.
Nu har jag pratat om både rött och vitt vin och en massa äpplen. Vad vore då inte bäst än att avsluta med ett PC-collage på både röda och vita äpplen på  samma träd. Digitalt inympade så att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar