Summa sidvisningar

lördag 17 december 2011

Public service - aktivera läs mer här nedan


Kallas de kanaler som är reklamfria och som vi tittare betalar för med TV-licensen. Likaså betalar vi skatt till kommunen och  får service därifrån. En form av service  har under många år varit en almanacka som alltid kom i god tid före nyår i  kommuninvånarnas brevlådor. En liten skatteåterbäring om man så vill J. Men mest av allt  en trevlig gest att kommunen tänker på dess invånare  och  på så vis säger tack för det gångna året. Jag tycker speciellt om denna kalender eftersom den alltid innehåller tolv  fotografier som av olika fotografer tagits i vår omgivning. Almanackan 2012 var därför efterlängtad och det var med stor förväntan jag tog upp den ur brevlådan när den kom häromdagen. Det blev dock en stor besvikelse när jag började bläddra i  den för att se vilka motiv som valts i nästa års upplaga. Det  fanns  inga bilder alls! Bara reklam!

Innan jag dock hann fram till januarisidan, fick jag först vända på några sidor med rabattkuponger från olika företag. Rabatter i kronor eller procent. Samma sort man alltid får med skräpposten eller som bilagor. Nu på glättat och lite styvare papper.
Jag fortsatte att bläddra för att se om det trots allt inte fanns några riktiga bilder i almanackan. Men det var idel  små bilder från  olika affärer. Samma som i början redan stått för rabatterna. Besviken vek jag ihop årets present från kommunen. Vem vill stirra på en färgburk hela månaden? Eller se små plastankor guppa bredvid några badbollar?  Undrar hur många som kommer att lämna årets almanacka till pappersinsamlingen. Det finns ju almanackor som gör skäl för namnet. För att inte tala om personligt utformade almanackor med egna fotografier som man kan låta trycka upp.

För att trösta mig, tittade jag igenom årets almanacka i stället. Kanske det sista exemplaret som vi har fått. För att även ni andra ska förstå  hur attraktiv den var lägger jag  här ut några bilder från den tillsammans med motsvarande som jag tagit själv under åren





















'














Ibland var det bara kameravinkel eller årstiden som skilde bilderna åt. Platser inom kommunen som många har besökt  och hellre tittar på än intetsägande reklambilder. Till och med de reklamfinanserade TV-kanalerna har snyggare reklam. Själv  skulle jag kunna tänka mig att tillhandahålla bildmaterialet gratis.  Om nu kommunen i sin spariver vill sponsra almanackan, kunde man ju ha lagt in en snygg eller slagkraftig  reklambild med en diskret liten logotyp i ett hörn. Eller något annat. Det här var för andefattigt och borde inte ha skickats ut.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar