Summa sidvisningar

onsdag 21 december 2011

Handelsträdgårdar


När jag härförleden (vilket underbart ord) tittade på en av hembyggdsföreningens montrar, kom jag att minnas mina somrar då jag jobbade  hos olika trädgårdsmästare på skollovet. I montern låg det olika gamla föremål som än idag är aktuella för villaägaren eller den som har en liten kolonilott. Planteringspinnen som täljts av en  gren eller träbit är unik.

Jag har tidigare skrivit om denna epok när  trädgårdsnäringen tillgodosåg Stockholmarna med grönsaker och blommor. Det går att läsa i olika inlägg från 2009 här och  här.  Förutom alla tidigare bilder här ytterligare två som är tagna ur serien ”den döende glasstaden”. I resterna av växthuset syns ännu borden där man drog upp plantor från frön eller sticklingar i små  krukor av lera eller papp. (numera i plast)

Värmepannan, som troligen eldades  med ved eller koks, borde egentligen också vara ett föremål att ställas ut. Får dock inte plats i en monter så jag bevarar den nu på detta sätt åt eftervärlden.

Se hur fort naturen tar över efter bara några år. Inte bara ogräs utan buskar och träd  börjar spira.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar