Summa sidvisningar

fredag 30 december 2011

Verifierad TV-rapportering


För några dagar sedan berättade någon på TV att han har hittat höstkantareller i skogen. Det kan låta sensationellt så här års när hösten är ett minne blott och vi redan haft lite snö ett tag. På mig imponerade dock inte denna nyhet eftersom jag för 2 år sedan plockade både höst- och vanlig gul kantarell  den 1:a december vilket jag skrev då  här. Därför ville jag nu se efter om svampen klarat sig under snön och under en tids kallare period. Men den ovanligt varma perioden  den senaste tiden borde ha gjort det möjligt för svampen att klara sig under frostnätter och några dagars snö en månad längre än vid tidigare fynd. Här kommer bildbevisen från årets plock två dagar före nyår!

















Nu efter snösmältningen och regn är dom rätt vattninga och lite ledsna men går fortfarande att steka upp. Den gula kantarellen är något fastare men innehåller också mer vätska än normalt. I vilket fall kan jag se emot  en svampomelett på stekt toast i kväll

Även stormen Dagmars härjningar kunde jag iaktta när jag var ute i svampskogen. Visserligen inte lika förödande som på andra håll, men så hade vi ju inte drabbats av blåsten lika hårt. Några svaga träd föll dock  offer för stormen och böjde sig nyfiket över  motionsspåret


















Liksom på Värmdö lär det väl dröja även här innan belysningen fungerar igen i löparspåret. Som f.ö. enligt ett gammalt anslag får användas på egen risk. Vilket har accentuerats nu ytterligare. Men nu är ytterligare ett vildsint fruntimmer på väg som heter Berit så vi får väl se vad hon kommer att ställa till med. Svampen har jag bärgat i alla fall.
Tänk att kunna bekräfta två skilda nyhetssändningar på en och samma promenad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar