Summa sidvisningar

söndag 4 december 2011

IKEA kör med hembränt – äppeltrilogi del 1


När man öppnade tidningen Metro den 30 november fick man se en 2-sidesannons från IKEA med reklam för en soffa på var sin sida.
Sofforna var dock inte avbildade  som vanligt i en möbelkatalog, utan i en märklig miljö som fick mig att titta lite extra på annonsen. Vilket förståss var syftet med bildens utformning. Medge att det är personerna i bilden som man ser först och därefter kanske upptäcker att det är soffor det egentligen handlar om. När det gäller detaljrika reklambilder studerar jag dom ofta noggrant. Dels hur man arrangerat bilden och varför  man lagt in alla olika detaljer. Detaljerna är oftast inte där av en slump utan  är noga uträknade av psykologer och reklamfolk. Hur dessa människor än räknar ut saker och ting och resonerar, kommer jag nog aldrig underfund med. Det som jag upptäcker med en andra blick är att annonsen egentligen består av två olika bilder – en på var sin sida – men att de ändå nästan bildar en enhet. Ganska skickligt gjort. Men funderar man vidare på alla föremålen i bilden, går man nog bet. Grepen borta vid fönstret kan man kanske acceptera. Men en stor bastuba mitt i rummet och alla äpplen i den? För att inte tala om alla som är utslängda på golvet. Ett av äpplena knyter dock an genom att det  kastas mellan ungdomarna i soffan. Och då är betraktaren äntligen framme vid det som är viktig. Undrar hur många bilder som fick tas innan man fick fram det kastade äpplets placering i luften så att det verkligen ser ut som ett kast.

För att ytterligare knyta an till alla äpplen står det en damejeanne längst ut till höger i vilken man gjort äpplevin som redan buteljerats och står längst framme. Väl placerad invid IKEA-logon som för att säga ”vi satsar på hemkört vin”. Men då måste man vara bra skelögd och dessutom blåögd.

1 kommentar:

  1. Reklam är inte lätt att begripa sig på, kanske bäst att låta bli? Äpplet här är kanske photoshoppat?

    Tack för din kommentar och tips om blogg!
    Letade förstås upp den och såg bilden på hennes pepparkaksmojäng. Synd att de gick över till plastdetaljer sen.
    Mvh Pia

    SvaraRadera