Summa sidvisningar

onsdag 29 juni 2011

Dramatik i potatislandet


Trots att grönsakslandet inte är stort, räcker det  ofta inte med en blick att  ta in  allt på en gång. Ibland  inspekterar jag lite mer noga. Nu såg jag att  de första 2 potatisarna jag satte, börjat blomma.

Oftast  har jag  då kunnat  gräva fram de första små potatisarna. Tanken var ju att för en gångs skull  få egen färsk potatis till midsommar. Så blev det dock inte.
En bit ifrån blomman upptäckte jag en insekt som satt på ett blad. Alldeles stilla. Jag spring in efter kameran.  Insekten satt som tur var  kvar på bladet och jag tog några bilder som på displayen   såg ut att vara bra. När jag ändå skulle göra något på datan, förde jag genast över de nytagna bilderna till datanpotatis. Det var först då som jag såg vad insekten höll på med.

Min blick hade varit så fokuserad på själva insekten att jag inte alls  la märke till den gröna larven. Den smälte nästan helt in  i bakgrunden. Man  kan förstå att  larvens  färg är ett bra skydd mot fåglar. Men det räckte inte mot detta rovdjur som troligen har helt  andra fångstmetoder. Så här efteråt  förstår jag också varför den satt kvar  på bladet så länge att jag hann ta en bild. Tyvärr kom skärpan  inte att ligga på huvudet på någon av bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar