Summa sidvisningar

fredag 24 juni 2011

Kål för hela kommunen


Förra årets jungfru i det gröna hade spritt sina frön på det stället där den växte och de späda plantorna hade nu kommit upp.

Dessutom hade jag själv tagit hand om en massa frön som jag förvarat i en gammal kryddburk. Dom sådde jag utmed gången  vilket skulle bli en  inbjudande entré till tomten. Fick vänta länge innan det kom upp något ur jorden. När det väl hade gjort det såg det inte alls ut som på bilden här ovan.

Stora hjärtblad som kunde bli vad som helst. Jag avvaktade ett tag till för att se om det kanske skulle bli en annan blomma. Det finns cirka 10 olika burkar med och utan etikett i förrådet. Troligen hade jag tagit någon av misstag eller förväxlat  fröna. Det som nu kom upp var misstänkt  lik kål. Efter ytterligare några veckor bekräftades min förmodan när jag fick se 2:a generationens blad. Det var kålrabbi jag hade  sått där.


I år hade dock just kålrabbin grott som den skulle i drivbänken och jag hade kålplantor på landet så det räckte. Hade jag bara haft min kolonilott kvar, hade jag kunnat odla och sedan sälja kålrabbi på torget. Brukar kosta lite mer än de vanliga  rotfrukterna. Men som det var nu, så var det bara att gräva upp allting och plantera ut tagetes  i stället. Dom hade hustrun sått på ett annat ställe och jag fick på nåder ta några plantor att sätta utmed gången.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar