Summa sidvisningar

fredag 17 juni 2011

The flight of the bumblebee


En ny video har skapats. När jag skulle hämta vatten ur regntunnan hörde jag surret. Som varje år lockas humlorna in i praktvallmon när den slagit ut.

 Ibland kan det vara så många som tre humlor inne i blomman för att kalasa. Som om det inte redan vore trångt nog för ett av dessa stora insekter. Blommorna står på skuggsidan och trots att det dessutom var  mulet, gjorde jag ett försök att  ta en videosekvens med min lilla digitalkamera. I datan drygade jag ut den lilla snutten så att det  blev  ca  1 minuts speltid. Därefter letade jag  musik på webben. Vad kunde väl vara lämpligare än Rimsky Korsakovs  ”humlans flykt”. Trots att  musiketablissemanget och  skivbolagen effektivt täppt till all fri nedladdning av musik, lyckades jag att få tag i en kort snutt av detta stycke.


Det fina med Blogger är att det finns funktionen som medger  videouppspelning utan att behöva  gå via U-TUBE. Det är bara att hämta videon från den egna hårddisken. Bara  på kul  ska jag  ändå lägga ut denna korta video på YOU TUBE för att se om man åter tar bort musiken. Jag gör det dessutom lätt för dom genom att skylta med låtens titel och nämna kompositören. Det är bara att koppla på sökmotorn för övervakarna  och scanna in. Men jag går inte och köper  ett helt klassiskt verk bara för att  få tillgång till 1 min speltid. Som man förmodligen inte heller  får integrera i en egen video ens om man köpt musiken(?)
För att tonsätta egna alster är man nu tvungen att gå en massa kringelvägar. Jag valde detta musikstycke p.g. av titeln och att den  försöker härma humlans surrande.  Blev dock  överraskad   hur väl videons originalljud  från humlornas surr matchar musiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar