Summa sidvisningar

fredag 10 juni 2011

En halv mil bort


När jag  för 3 dagar se´n kom ut på altanen såg jag  en mörk himmel bakom grannens tak. Det hade varit varmt och kvavt och drog  väl ihop sig till ett rejält åskväder. Tänkte jag

Men det var något som inte stämde. Molnen rörde sig alldeles för snabbt. Det brinner ! var nästa tanke. Eftersom  det svarta molnet strök förbi  över takåsen trodde jag att det måste brinna i närheten. Sprang ut till parkeringen för att få  en bättre vy. Men den svarta röken kom långt bort ifrån. Närmare bestämt från ett industriområde flera km hemifrån vilket jag fick höra senare på nyheterna. Igår cyklade jag då bort till brandplatsen.

Branden var släckt och  man kände nästan ingen brandrök längre. Från en öppning på  ena gaveln kunde man se att det bara fanns ett stålskelett kvar av byggnaden. Så även sett från den andra sidan

Det var ett metallager som hade brunnit. Kan tyckas som en paradox men  man fick höra att det även fanns möbler och en massa däck i lokalen. Detta förklarar även den kraftiga svarta rökutvecklingen vid branden. Hettan lär ha varit enorm vilket kanske bekräftas av denna bild

Titta bara på  takplåten som lagt sig över den  nerrasade takkonstruktionen och vikit sig över  stålbjälkarna. Som om det varit blöta skynken. När jag tog dessa bilder vågade man fortfarande inte gå in i byggnaden för att  undersöka brandorsaken på grund av rasrisken.

Här sprutar det vatten. Det är dock inte något eftersläckningsarbete som pågick,  utan en trasig rörledning som läckte. (Stänger man inte av vattentillförsel så här i efterhand?)

Den parkerade lastbilen bakom tegelmuren verkade ha klarat sig relativt bra. Förarhytten och däcken verkade vara oskadda.

När jag ledde cykeln förbi avspärrningarna kunde jag inte låta bli att smita in genom en öppning och titta in genom ett av fönstren. Där fanns bara sot och några förvridna plåtlängder bakom en annan vägg. Växtligheten utanför däremot  såg aningen ledsen ut men var fortfarande grön. Hade troligen klarat sig genom att  luften hela tiden drogs in mot brandhärden när fönstren  väl sprängts sönder. Enligt vittnen var byggnaden helt övertänt efter ca 5 minuter då allt exploderade i ett stort eldhav.
Jag hittade nu även en funktion  i blogger som jag inte observerat tidigare. Den kom väl till pass för detta inlägg. Man kan positionsbestämma var bilderna tagits och märka ut det på kartan eller satellitbilden över området. I det här fallet var t.o.m. platsen redan utsatt på kartan. Tryck bara längst längst ner på plats och sedan på sök i närheten -mer så zoomas stället in automatiskt. Det ni - alla som är kvar på Metrobloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar