Summa sidvisningar

måndag 6 juni 2011

Ute och cyklar (i vanlig ordning)


Gårdagens bilder är från cykelturen när jag var på väg hem. Dom här tog jag däremot  ute i naturen när  jag kom fram till fågelsjön.

På den sanka ängen lyste det gult. Såvitt jag kunde se rör det sig om vanliga smörblommor.
En annan gul  blomma som  sprider sin doft nu är åkersenapen. Här utmed en stig och intill en lada




Närmare vattnet hittade jag denna  kallaliknande blomma. Jag har visserligen sett den tidigare vid enstaka tillfällen  men aldrig vetat namnet på den. Först hemma igen och  lite letande på nätet kom jag fram till att växeten heter missne.


Förstora upp bilden så  syns blommorna och dom märkliga ”knopparna”.

Intill skogsbrynet hördes koltrasten. Dess repertoar var ovanlig riklig denna dag. Jag tror nästan att den höll på att öva  på Goldbergvariationerna.

Där hittade jag  också en växt som jag visserligen sett många gånger men också  fick  leta namnet efter. Det är  ekorrbär. Så heter den trots att man inte ser några bär här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar