Summa sidvisningar

onsdag 1 juni 2011

Trädgården

Bara för att jag inte skrivit något om trädgården i år, har jag inte asfalterat igen allting. Den är kvar och där frodas allt som det brukar. Vårblommorna är ett minne blott och annat blommar tidsenligt. Gamla bekanta som kommer varje år.
  fort snön hade vikit undan och marken hunnit bli lite varm satte jag två potatisar. Bara två ifall det skulle komma frost senare. Men mest för att se om jag kunde få färdig potatis till midsommar. Resten av den förgrodda potatisen satte jag en månad senare. Så här ser det ut i potatislandet

Dessutom finns några köpta tomatplantor (gula och röda) ute på friland. Bredvid dom sådde jag som varje år ett par rader med rädisor.  Dom kom upp efter en vecka och nästa vecka är det nog skördedags.

Igår strödde jag ut en massa jungfrur utmed gången. Det är tredje generationen jungfru i det gröna. Läs här  om du vill veta mer och hur den ser ut  Fröna hade jag hittat nyligen i boden efter dom varit bortglömda.


Satte mig i solen en stund och sprätte upp  de smala skidorna. Fröna ligger dock inte där som hos vanliga baljväxter (ärtor, bönor, lupin eller gullregn) utan de ligger i dubbla rader med en skiljevägg emellan. Väldigt smart arrangemang. Tänk om ärtor och bönor  hade kommit på det. Då kunde vi få dubbla skördar. Det vore väl något att genmanipulera.

Här syns tyvärr bara ena halvan av den torkade skidan.

Apropå frön så var jag på jakt efter vit slanggurka. Dom har jag odlat  nu i 40 år och behövde  en påse med frön för att så i drivbänken. Var på 5 olika ställen utan att få tag på dessa frön som tidigare alltid funnits i hyllorna. Då var jag ändå hos olika  handelscenter  och även  hos Plantagen. Dåligt av dom! I stället sådde jag  melon och en annan grön typ av slanggurka. Båda sorter helt nya för mig som jag aldrig odlat förr. Men man blir ledsen när man tänker på hur många kärnor det finns i en mogen melon eller i en lång gurka och hittar  då bara 5 kärnor i melonpåsen och 4 frön i gurkpåsen. Lite frikostigare borde man nog kunna vara när naturen tillhandahåller detta överflöd av utsäde.  Fyra melonfrön har jag i alla  fall fått att gro i  drivbänken och hoppas bara att dom klarar sig i år. Tidigare  var det alltid något som gnagde av rötterna på dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar