Handeln anpassar sitt utbud till människors olika tycke och smak och mångfalden kan därför resultera i långa hyllmetrar för vissa varor. Filmer har ju en bred publik och för att tillgodose alla åldrar och smakriktningar blir det många hyllor
Vänder man sig till bara kvinnliga konsumenter är utbudet av t.ex. smycken och halsband minst lika mångskiftande och kräver även dom ett antal hyllmetrar
Jag kan förståss gå in i vilken affär som helst och fotografera alla dessa oändligt långa hyllor med en och samma varukategori. För dagens tema har jag dock tagit dom som jag råkade ha i arkivet. Här rader av skor som behövs för olika stora fötter men dessutom krävs i olka modeller för att tillgodose olika önskemål.
Det är alltid en hårfin balansgång mellan utbud och efterfråga – d.v.s. hur många och långa hyllorna ska vara. Ny teknik, trender, köpkraft, lokalhyror och utrymmen spelar in. De ofta diskuterade godishyllorna i livsmedelsbutikerna har bara ökat från år till år
I vår föränderliga värld med t.ex. nya matvanor ändrar hyllorna i matbutiken ideligen karaktär och innehåll. Titta bara i mejeriavdelningen och se hur många nya produkter som kommit till de senaste åren. Hur många mjölkprodukter som helst. Olika fetthalter, ekologiska, förädlade och med olika smaker. Likaså har alla färdiga matportioner ökat. Färdigkomponerade som bara behöver tinas/värmas i mikrovågsugnen.
Tänk att kunna få gå in i en gammaldags lanthandel igen där du köper bara en sorts mjölk som slevas med ett ½l –mått i din egen kanna. Får en klick smör i en medhavd bytta. Känna lukten av nymalda kaffebönor eller från en tunna med matjessill. Dofter från kryddor blandade med lukt av tobak och tjära. Allt finns där för livets nödtorft på ett fåtal hyllmetrar.
Tänkvärt Arne. Dessa tankar grubblar även jag över ibland. Man kan ju inte mer än äta sig mätt sjunger Peter Le Marc i en sång.
SvaraRadera