Summa sidvisningar

fredag 13 januari 2012

Ice ice baby


När jag  hade parkerat vid min lilla vintervik och tagit de första bilderna, vandrade jag vidare utmed stranden. Syftet med min utflykt var att eventuellt hitta några frostiga bilder. Sådana som liknade min julhälsning i den här bloggen och som jag tog för flera år sedan just vid den här platsen. Jag blev inte heller besviken. För varje steg jag tog uppenbarade sig nya fotomotiv så att man blev yr i skallen och visste inte vad man skulle ta bild på först.

ICE ICE BABY kommer jag att tänka på. En låt av Vanilla ice som ni kan lyssna på under tiden ni  tittar på bilderna 

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/rog8ou-ZepE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Det var ett fotografiskt Schlaraffenland  om man nu får uttrycka situationen så. Överallt fanns isformationer som hade bildats kring grenar, rötter och vass. Det första jag såg blev denna ”risiga” bild.
Trots att solen hade gått i moln blev det ändå lite lyster i isen. Nästan  lite självlysande. Tänk om  solen hade varit framme! Kanske har jag turen någon gång att  få både frost och klar himmel samtidigt. Men ibland kan man inte få allt

Några da´r  senare blev det dessutom flera plusgrader så att både is och snö försvann i ett nafs. Så man får vara tacksam att ha fått några isbilder över huvud taget.
Som lite kuriosa tog jag även några bilder på skummet som vågorna tidigare piskat upp i vattnet och spolat i land. Nu hade det frusit till och stelnat som gammal, uttorkad vispgrädde.
En annan isformation som innesluter några växtdelar. Nästan som ett embryo. Där hade det varit bra med lite motljus. Trots avsaknaden av solljus blev det ändå  ett trettital bilder  som jag emellertid   inte portionerar ut alla på en gång. Därför  den sista här som jag även  har vänt på en gång för att se effekten.



Stalaktiter och stalakmiter av is
(varför är ordet stalakmiter inte med i Wikipedia?
Droppstenar som växer underifrån)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar