Summa sidvisningar

söndag 29 januari 2012

När datan får barn


Flera gamla skrivare skulle skrotas på ett företag och jag tog hand om ett par av dessa. Till en HP fotoskrivare lyckades jag  ladda ner drivrutinerna från nätet och fick igång den. Har haft den efter några patronbyten ända tills nu. Ett riktigt rasslande tröskverk som dock spottade ut fina färgbilder. Men nu ville den röda färgen inte vara med längre och gamlingen behövde en kvart för att spotta ut 1 sida i svart-vit av ren ålderssvaghet. Det var dags att  byta ut den till en  ny som dessutom hade en kopieringsfunktion. Den råkade jag testa först och fick fram dessa bilder på vanligt papper och var nöjd med dom.
Men när jag skulle ansluta printern till datan tog det stop. Datan spottade ideligen ut installations-CD:n  som om den var gjord  något illasmakande material som datorer avskyr. Inte heller hittade jag drivrutinerna på nätet och fick ringa supporten. Där fick jag tag i en ambitiös kille som försökte hjälpa mig. Han lotsade mig igenom  alla irrgångar bland Windows  filer  i 2½ timme. Det var klicka här och klicka där, godkänna och ta nästa. Ladda ner mappar och filer som datan inte kunde hitta och klista in dom. För att göra en lång historia kort köpte jag en ny PC dagen efter. På MEGAREA och samma affär där jag köpt skrivaren.
Så här ser det lilla barnet ut

På 6 år har man hunnit banta ner chassit till en tredjedel.. Men ”förlossningen” hade komplikationer – min platta bildskärm passade inte ihop med den nya PC:n. Kabeln hade andra anslutningar. Åkte runt bland flera elektronikföretag och jämförde priser  på skrämar och kom fram till att  ”min” affär hade lägsta pris och borde dessutom veta vilken skärm som passade. Så  det fick bli  en ny  skärm. Hela 20” i  LED baklit LCD. För tredje gången lämnade jag affären med ett paket under armen.  Så passa er  för krångel med den röda färgen i skrivaren. Det kan  stå en  dyrt! Svältkost nästa månad.När jag nu skrivit detta inlägg kommer jag att dra ur proppen  ur den gamla PC:n  och när det kommer fram något ur den nya vet jag inte än.
Det nya barnet är hungrig och måste matas  ett tag med  en massa ”skåpmat”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar