Summa sidvisningar

tisdag 17 maj 2011

Gulliga vivor och annat vårfagert


Dom allra första vårprimörerna har tackat för sig och lämnat plats åt andra skönheter. Just nu är det gullvivornas  tur att  sätta färg på rabatten.

Alla dessa gullvivor har vandrat in från allmänningen. Utan konkurrens  från andra växter har dom  kunnat  föröka sig  i slänten och  hunnit bli  större än systrarna högre upp i gräset.  Dom har även  fått sällskap av en röd variant  som  dock måste ha kommit från annat håll. Den är egentligen inte röd utan snarare en brunröd nyans, en behaglig rostfärg.

Märkligt nog har dom klumpat ihop sig på samma ställe varför jag ibland undrar om det inte rör sig om en mutation trots allt.

Så här ser den ut i närbild. Fotot har jag lagt som  skrivbordsunderlägg  på dataskärmen  för att hänga med årstiden. Jag byter bild nästan varje månad. Mejla mig så sänder jag denna eller annan valfri bild till dig.

I några andra rabatter blommar nu även bergenian. Lika ståtlig trots att dom finns i  norr- respektive söderläge.

Men även utanför  tomten finns blommor att beskåda. Dessa kunde vara  från ett plommonträd som också blommar nu. Det är dock blommor från slånbärsbuskar. Mångfalden av blommor blir  lika intensiv varje vår för att dom blommar på bar kvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar