Summa sidvisningar

tisdag 24 maj 2011

En ny lergrop

Sedan jag förra veckan hade upptäckt en stor lergrop  en bit hemifrån, har det  grävts upp ytterligare en grop. Grävskopan röjde först en del sly  och schaktade sedan en mindre grop.

Det var just på det stället där jag hade min första kollonilott som kommunen ställt i ordning. Där fanns fantastisk fin svart mylla, nästan som torv. Lättarbetad. Där var det ett nöje att  odla även om ogräset växte lika bra. Tills det kom ett omfattande åskväder med störtregn. Så mycket att  ett dike intill svämmade över och dränkte inte bara gångstigen utan även hela kollonilotten. När jag cyklade  dit för att inspektera efter regnet fick jag se potatisblommorna simma  uppe på vattenytan. Efter  denna malör ställdes nya lotter i ordning  högre upp.

När man tidigare grävt  i den lösa myllan  kunde man inte ana att det fanns smetig blålera en halv meter längre ner. Se bara vilken härlig fet gäggamoja! Kanske något för en krukmakare.

Men intill gropen hade man lagt upp flera rullar med markplast

 


Och en bit därifrån hade man redan rullat ut ett antal metrar var denna plastväv. Skulle det trots allt bli några dammar här? Allt började tyda på det. Om inte annat för att samla upp vatten  från nästa  stora regnväder. Vi får väl se vad landskapsarkitekten hittar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar