Summa sidvisningar

tisdag 31 maj 2011

Elddon i vatten


Vi har kommit en bra bit sedan vi gjorde upp eld med en pinne och lite fnöske. Flinta och tändstickor i all ära men  engångständaren i plast hade nog grottmänniskan betraktat som ren magi. Idag  används denna pryl i miljoner varje dag som sedan slängs när dom är förbrukade. Som storrökare tidigare använde jag dessa tändare dagligen och när mina arbetskollegor gjorde likaså, passade jag på att samla på dessa. Just for fun. Här kan ni betrakta dom i ett kort videosvep


Vill ni titta på dom närmare har jag bloggat och avbildat dom i ett tidigare inlägg den 18.9.2010. Klicka här
Samlingen avbröts för cirka 10 år se´n och står där till ingen nytta och samlar damm. Är i bästa fall ett tidsdokument. Så även en massa andra plastföremål  vilket jag fick höra häromdagen  i programmet Kobra. Susan Feinkel fick berätta om sin bok ”Plastic – a toxic love story”.

Så här ser hon ut när hon framträdde i programmet. Har själv inte läst boken men den är säkerligen tänkvärd. Plastens nytta och plastens förbannelse. Plast i en pace-maker eller plast från en hamburgerkedja. Nyttan med en engångständare som samtidigt är en miljöbov. I programmet berättades  om alla plastsopor som virvlar runt i en stor malström i  Stilla Havet (Bermudatriangeln?) Där är en tummelplats för albatrossar som gladeligen sväljer en och annan plastbit för att ge till ungarna. Utgången är troligen ofta  som på den här bilden som visades i programmet


När jag såg bilden sneglade jag belåtet snett upp mot taket och  tänkte att mina tändare i alla fall inte hamnat  i  Stilla Havet , än mindre i magen på en albatross. Men FAN – och nu svär jag – det finns ju så mycket engångsmaterial och annat  plastskräp! Bara vid det lilla bordet  framför mig nu finns allt jag behöver och det är gjort av plast:datan, skrivaren, telefon, extern hårddisk, tangentbord och webkamera. Till och med en billig kulspetspenna. Vi snackar om en yta på 70x120 cm! Gå runt i huset så får ni se.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar