Summa sidvisningar

fredag 13 maj 2011

Nässeldagen

Det här inlägget fick jag in redan igår efter en hel del strul när sajten inte fungerade som den brukade. När jag dock tittade idag var den inte kvar och det gick inte heller idag att lägga in något nytt. Som tur var hade jag inte hunnit tömma papperskorgen utan jag har fiskat upp alla tillhörande bilder igen och kan reprisera gårdagens inlägg:

Igår (d.v.s. i onsdags)  i det fina försommarvädret passade jag på att plocka traditionsenligt årets behov av nässlor. Årets nässelplockning blev senare än vanligt  vilket dock inte gjorde så mycket. Nässlorna hade hunnit bli lite större  och det gick fortare att fylla kassarna. I stället bränndes dom lite oftare. En gubbe som  bodde intill  kullen där ungarna brukar åka kana på vintern, tipsade mig om att  hans fru brukade plocka nässlor där. Det var ett prima ställe. Nässlorna stod tätt intill varandra utan ogräs emellan. Även  plister och nässlor  växte åtskilda. För lekmannen kan det vara lätt att förväxla sorterna.

Den som sticker upp i mitten på bilden är en nässla. Allt runtomkring är  plister. Här var det vitplister. Det finns även en röd sort. Blommorna  ligger som en krans kring stammen. Det är väl därför  plisterns blommor  kallas för kransblommiga.

I år testade jag en ny plockmetod. Hade hittat  ett redskap i boden som jag  kallar saxen ”Edward” Lite rostig och slö. Några drag med brynet och  den blev bättre om än inte som ny. Denna grässax  underlättade en hel del jämfört med tidigare års plockning för hand en och en.


Hemma var det bara att skölja alla nässlorna

Därefter  startade tillredningen  som alltid. Därom kan ni läsa  här och från förra året här.
Idag tar jag den sista portionen  från förra året ur frysen tillsammans med en från årets plock. Snacka om timing! Ett års behov ligger nu i frysen  vilket  väl var värt  lite stela knän och  en massa disk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar