Summa sidvisningar

måndag 16 maj 2011

Shakira


En gubbe som fortfarande har jazzen i blodet, håller ju mindre reda på allt som händer i pop-världen. Men som musikalisk allätare visste jag i alla fall att Shakira är en känd popsångerska. Men där tar  också  kunskaperna slut. Vet inte vad och hur hon sjunger än mindre att jag känner till  någon  av hennes sångtitlar. Så är nog min relation till dom flesta av nutidens stjärnor. Jag  råkar kanske se någon  annons i en tidning  om ett framträdande  och  namnet fastnar i minnet. Väcks till liv i bästa fall om artisten dyker upp på TV någon gång. När jag bläddrade i Metro den 9:e maj var det dock inte sångerskans namn som fångade min uppmärksamhet utan det var  bilden.

Och vilken bild se´n !!  Ett foto som skulle platsa på vilken fotobok eller utställning som helst. En bild som borde kunna vara ”årets bild”. Den är så perfekt när det gäller färgsättning, komposition och framför allt rörelsen i bilden. När jag dessutom läste under bilden att den var tagen i hällande regn på en konsert i Budapest  blir det hela än  mer hedrande för fotografen att  ta bilden under dessa  omständigheter. Visserligen var det just dom som gav förutsättningen för denna lyckade bild  men  situationen skall ju också fångas. Så här såg  man en bild  från konserten  när den  publicerades på nätet.

Med lite beskärning  blev den även en affischbild och  kunde även vara ett skivomslag. Bara på kul försökte jag att från denna  bild få fram en som liknade den i Metro eller affischen.  Först lite beskärning och sedan spegelvända bilden och till slut retuschera den här och var. Så här blev det till slut vilket skall jämföras med den översta bilden..

Metro behövde nog inte göra sig detta besvär utan hade troligen tillgång till den färdiga bilden eller fler  som  även kan ses på nätet. Men jag fick  öva mig på lite bildbehandling i datan samt även lära mig att  Shakira kommer från  Colombia. Men mer än så tänker jag dock  inte fördjupa mig i ämnet Shakira och hennes musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar