Summa sidvisningar

måndag 11 april 2011

Eld och lågor


Egentligen hade jag tänkt berätta om issituationen på Mälaren eftersom jag cyklade ner till sjön igår och tog en del bilder där. I stället blir det ett inlägg om keramik.
På väg hem kom jag förbi återvinningshyttan vid Kyrkhamn som glaskonstnären Eva driver.(inlägget från Metrobloggen kan du läsa här) Men i huset bredvid huserar en annan Eva som ägnar även hon sig åt  ett gammalt hantverk. Det visste jag inte förrän jag  upptäckte en liten flagga med orden  ”OPPET” ovanför dörren  och passade på att tassa dit in. Väl inne i keramikverkstaden var jag genast omgiven av allehanda keramikföremål i fönster , på ett stort bord mitt i rummet och hyllor utmed väggarna



Längst inne i en vrå satt Eva som om hon  hade förpassats till skamhörnet .Men ingalunda – där fanns  det allra viktigaste i ateljén – själva drejskivan. Hon och två andra medarbetare driver keramikgruppen med det passande namnet 
ELD OCH LÅGOR

Påsken börjar närma sig och det såg ut som en tanke med ett påskägg på drejskivan. Några andra var redan färdiga och stod på tidningspapper på en stol.



Här ska det bli till ytterligare ett ”påskägg” eller någon helt annan skapelse. Vid vissa tillfällen  vet man aldrig på förhand vad slutresultatet blir. Det är då skapandets höjdpunkter inträffar. Det är så jag upplever det ibland när jag gör collager i datan. Kanske var det ett sådant ögonblick när ett av dessa flaskliknande föremål  växte fram mellan händerna och lämnade skivan,



Det här föremålet fick tydligen en hedersplats med lite festligare inramning så att säga. Jag fick mig förklarat att det tillverkats efter en  gammal japansk metod som kallas  rakubränning. Man bränner i en vedeldad ugn  vilket jag som lekman alltid trott att man gjort sedan urminnes tider. Det måste nog vara något mer med det hela för att ha fått ett så  exklusivt namn

Till slut en snabbtitt på ytterligare några fina alster och ett tack för att jag fick  titta mig omkring och ta dessa bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar