Summa sidvisningar

måndag 18 april 2011

Majs ljuva knoppar


För länge sedan läste jag en bok av Herbert Ernest Bates med titeln ”The darling buds of May”. Bokens titel översattes  ganska fyndigt till svenska som i rubriken ovan. Nu är det visserligen inte riktigt  maj än men dom ljuva knopparna har redan hunnit komma fram. Det iakttog jag när jag strosade omkring i naturen igår.

Mjuka och lena som på en nyfödd kattunge

Här en  blomknopp som är sprickfärdig av nyfikenhet att få komma ut  i det fria

Den här knoppen har inte lika bråttom. Är nog lite rädd för kylan på nätterna och har för säkerhets skull klätt sig i en tjock päls. Tjocka, täta hår värmer bra. Det var först när jag förstorade upp bilden en aning i datan som jag såg att den här knoppen  lika väl hade kunnat vara en målarpensel.

Det  här kavata bladet från en häck av måbär räds dock inte  nattfrosten  utan  har redan vecklat ut hela bladet. Har kanske  förutom klorofyll även glykol  under ”skinnet”. Det händer mycket bara på några dagar och man får vara på alerten om man vill iaktta alla förändringarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar