Summa sidvisningar

torsdag 21 april 2011

Fågelskådning

Nästan på  årsdagen när gjorde jag  samma vårpromenad till samma trakter. Det upptäckte jag när jag bläddrade tillbaka till ett inlägg i Metrobloggen förra  året vilket ni kan läsa här. Det är liksom en fotsättning

På en liten kulle intill  fågelsjön och träskmarkerna  omkring. Där stod dom trip-trapp-trull  med sina stativ och  kikare och spanade ut över landskapet framför sig. Ornitologerna alltså. Dom stora killarna som kan allt om fåglar och  som nu stod och letade efter sällsynta arter som kommit  från fjärran länder. Men jag släpade inte på något stativ med tub. Hade bara en enkel digitalkamera i rockfickan  och blev  minst lika glad att få syn på en häckande duva ovanför en fönsterlucka.

Egentligen var jag inte heller ute för att fågelspana  men den ena pippin efter den andra råkade komma i min väg. Ett bra tillfälle att testa zoom-funktionen i kameran. Liksom jag tog även denna mås en vårpromenad på grusvägen


I och kring alléträden  råkade det finnas råkor som välvilligt poserade framför kameran. Dessutom var färsk hästspillning betydligt intressantare än att bry sig om en flanör.



En skata kom flygandes med en kvist i näbben för det stundande bobygget. Men den missade jag att ta kort på i flykten innan den försvann i grenverket och  själva skatboet. Däremot  tog jag några bilder på mera lättfångade fåglar som fågelskådarna på kullen inte alls brydde sig om. Dom stod väl alldeles för nära


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar