Summa sidvisningar

fredag 14 oktober 2011

Jordgetingar


Intill stigen  hade markägaren satt upp denna ovanliga skylt

Nyfiken som man är  försökte jag leta rätt på stället där getingarna höll hus. Det var kanske redan för sent på året för att  de fortfarande skulle vara aktiva. Troligen var de nere i sin varma jordhåla. Jag hittade hålet efter lite letande i gräset en bit från skylten.

Någon geting såg jag dock inte till.Väntade en stund. Under tiden undrade jag över varför man gjort sig besväret med att sätta upp en varningsskylt. Markägaren förfogade ju över folk med spadar eller kunde rentav ta fram en grävskopa för att avlägsna getingar. Men han var nog en sann djurvänn eller så var det tänkt som en intressant kuriositet  utmed vägen.

Det hördes ett surr och en geting var på inflygning med utfällda landningsställ. Det gick så fort att jag i min tur  nätt och jämt hann med att fälla ut  objektivet. Fick getingen visserligen med på bilden men det blev en del rörelseoskärpa. Det blev inte heller bättre  när ytterligare insekter tog sig hem och försvann i hålet. Varken jag eller kameran hann med innan de försvann i jordens innandöme. Likaså var det när de kom ut från hålet. De verkade  tända på efterbrännkammaren redan när de såg ljuset i boets öppning.

Men det fanns en som inte skulle iväg. Den släpade på något som på myrors vis. Kämpade med sin börda mellan grässtråna och försökte få  den på plats. Det såg ut som en puppa som han släpade på. Jag såg ytterligare  fler puppor som låg runt  jordboet. Vad är det som händer?  Höststädning inför vintern? Är det döda puppor  eller  det som blev kvar efter att en ny geting kläckts? En biodlare förklarade för mig att  tomma skal efter puppor är genomskinliga. Så det skulle nog aldrig krypa en färdig geting ur dom här utsorterade skalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar