Summa sidvisningar

torsdag 20 oktober 2011

Tänt var´e här


I tidigare inlägg har jag visat bilder från det gamla spannmålsmagasinet som ligger intill Säby Gård. Numer inrymmer det ett fik som jag inte tidigare varit inne i. Antingen har jag alltid varit där när det är måndagsstängd  eller så har det helt enkelt varit stängd för säsongen. När jag nu såg  ”ÖPPET”-skylten, passade jag på att titta in. Det kändes som att  komma in från kylan till ett varmt och ombonat rum . Trots att det inte var kallt ute. En behaglig, rogivande miljö trots att en mängd intryck  vällde över en när man kom in. Det var som att komma in i ett museum, in i en annan tid.

Det gamla magasinet med dess stockar och takbjälkar var  helt perfekt  att inreda ett kaffé  i gammal stil. Vart man än tittade fanns gamla bruksföremål uppställda. En del var kanske en kvarlämna från 70-talet    man i denna lada sålde gamla möbler och annat. Vilket fik kan ståta med en gammal hyvelbänk där man serverar te och kaffe och med skedar i gamla blomkrukor?
Överallt fanns olika gamla föremål utplacerade. Uppe bland takbjälkarna stod gamla mjölkkannor, kaffekvarnar, kaffekannor eller porslin. En betydligt större samling än hemma i vårt kök.
Det fanns inga gäster i  fiket och personalen  var i färd med att tända ljus lite här och var. Då  kändes det ännu mera hemtrevligt och ombonad

Nästa gång jag kommer hit ska jag ha plånboken med mig och  unna mig en kopp kaffe med bullar . Helst när det är riktigt kallt ute så att man  kan njuta lite extra av värmen.  Den sprids  inte bara  av elementen eller kaffet, utan av hela atmosfären och inte minst av personalen.Här finns inga kalla, sterila väggar minsann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar