Summa sidvisningar

söndag 16 oktober 2011

Lite osammanhängande



Kan man kosta på sig  i min ålder utan att behöva skämmas för det. Ålderns privilegier. Därför lägger jag idag ut  ett antal bilder som inte har något samband med varandra annat än att de är tagna hemmavid.
Ute på vägen kröp något på asfalten som jag tror är nässelfjärilens larv. I vilket fall en fjärilslarv
Ljuset på gatan bakom vår häck var inte det bästa men jag tog ändå en kort videosnutt. Satte mig ner på huk och följde ”maskens” rörelse framåt. Den hade  rätt så bråttom och jag hade svårt att hålla jämn takt med den. Armen som höll kameran blev bara längre och längre och till slut fick jag skifta ställning och avbryta sekvensen.

Ett annat kryp som däremot hade betydligt längre ben var denna spindel som balanserade på kanten av drivbänken. Med hela 8 ben ska det väl inte vara något problem att hålla balansen.

Vid den här tiden när ekollonen ramlar, ner kommer flera fåglar från när och fjärran för att  kalasa på allmänningen bakom huset.  För att kunna ta några bilder fick jag gå inomhus och  fotografera genom rutan. Därav kvalitén på bilden. Denna gång var det 6 ringduvor och en nötskrika som kom till lunchen. Medan jag tittade på den ena duvan häpnade jag över att den kunde svälja ett helt ollon. Här syns den med ett i näbben. Än mer förvånad blev jag  när jag såg den svälja den ena efter den andra. Räknade till 9 st men vet inte hur många den hade svalt redan innan. Här krävs en stor kräva! J Och hur smälter dom dessa hårda nötter? Nötskrikan gör förmodligen likadant men det hann jag aldrig se.

I stället för att avluta med en grandios regnbåge bjuder jag på en äppelbåge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar