Summa sidvisningar

söndag 28 augusti 2011

Bilder från trädgården


”Jungfrun i det gröna” som hade självsått sig från förra året har blommat ut för länge sedan och  bildat stora frökapslar. Väntar nu på att de ska mogna så att jag kan så nytt nästa år.




Denna gång ska jag inte förväxla dom med  frön från kålrabbi.
Det som fortfarande blommar är tagetes. Visserligen  ynka spinkiga plantor men blommorna är det inget fel på







En annan blomma är egentligen inte någon regelrätt prydnadsblomma utan från en krydda. Så här ser blommorna ut på basilika. Ursprungligen från en  liten plastkruka köpt på ICA som vuxit sig till en liten buske.

Förutom meloner har jag skördat den första gurkan. Den enda överlevande plantan hade jag låtit växa uppför en liten gren som jag stoppat i marken. Det var ju en slanggurka och frukterna ska hänga för att bli långa.. Den här kom dock nära marken men växte ändå på längden. Och fort gick det!.

Alltefter potatisen tar slut i förrådet, gräver jag upp några stånd. Senast tog jag dock en hel rad eftersom vi hade främmande till lunch och middag. En rad med 4 plantor  på mitt land är i regel drygt en löpmeter och gav denna gång ganska exakt  l kg  färskpotatis

Det som översteg  kilot var några futtiga gram från denna potatis. På  rotskottet  efter  hade det bildats ytterligare några små knölar. När jag förra gången trodde mig ha hittat världens minsta potatis -  klicka här och se i slutet – var nog dessa tre  ett nytt rekord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar