Summa sidvisningar

lördag 20 augusti 2011

Den hemlöse


När jag hade pratat en stund med morföräldrarna till några barn som höll på att mata hästarna med gräs, (läddra tillbaka några da´r) gick jag vidare för att ”ladda upp” med nya bilder.  Framme vid en lada tvekade jag om jag skulle gå bort mot gården eller  gå bort mot sjön. En man med vildvuxet skägg som  jag sett komma ut från ladan  tidigare kom fram till mig och upplyste mig om vad som fanns om man gick den ena eller andra vägen. Han hade sett min tvekan som han tydde på viss vilsenhet. Jag upplyste honom dock om att jag var hemmastadd i dessa trakter sedan 50-talet. Detta blev upptakten till  över en timmes långt samtal om allehanda saker och någon fotografering blev det inte tal om.
Hans ovårdade yttre skulle ha kunnat skrämma  vilka barn som helst. Även dom jag  stött på innan trots morföräldrarnas närvaro. Långt tovigt skägg och hår,  mörka solglasögon och färgstänkta kläder. En riktig lodare som man föreställer sig.

Men skenet bedrar. Under samtalets gång kom jag underfund med att  mannen utan namn (vi utbytte aldrig några formaliteter) var  väldig kunnig  om djur och natur i en omkrets på   flera mil bort. Inte att undra på när jag fick veta att han var hemlös sedan länge och  bodde i tält på andra sidan sjön. När man lever så nära  inpå naturen  ser och hör man allt  som händer runt omkring. Det var inte länge sedan han hade sett  en varg. Han var nog  den ende som  hade sett denna varg som  kanske var på vandring och inte vistades länge i området. Ingen rapportering i media i alla fall vad jag kan minnas. Inte heller visste jag att det fanns lo i våra skogar. Och älg några km längre bort. Rådjur och harar  som får ens hjärta att slå några extra slag när man får syn på dom, var vardagsmat  för  den hemlöse som sov i tält och lagade sin mat  i skymningen ute vid sjön. Han hade liksom jag inte mycket till övers för alla fågelskådare som brukar vistas kring sjön. Ändå  kände han till en mängd olika fågelarter och pekade då och då upp mot skyn när han såg den eller den fågeln fladdra förbi. Långt borta på andra sidan sjön  finns ett fågeltorn som jag nätt kunde skönja. Han såg dock människor där  som om han hade ett kikarsikte. Inte så konstigt då att med denna syn kunna upptäcka alla djuren runtom i skogarna eller på sjön. På tal om fåglar berättade jag att  jag bland mer ovanliga fåglar sett göken en gång här intill. Då blev han nästan förbannad. Den fågeln gillade han inte. ”När man sover som bäst i tältet kommer den rackar´n och sätter igång med sitt kuckoande. Det går inte heller att skrämma iväg den. Den sätter sig bara i närmaste träd bredvid och börjar  gala igen. Ingen idé  att somna om”. Han hade en otrolig  lokalkännedom och visste var och vilka djur som rörde sig  inom ett stort område. Tror att  kommunens viltvårdare inte vet ens hälften. Varför anställer man inte en sådan kille? Hans kunskaper borde väl kunna komma till bättre nytta än det tillfälliga målarjobb han höll på med denna dag.
 Fast  inte just då. Antagligen hade han ingen lust längre att jobba. Han var sin  ”egen stämpelklocka” som han uttryckte saken. Höll reda på sina timmar och redovisade dom sanningsenligt.
Vi pratade om  hangarer, försvaret, invandrare, hur det var här på 60-talet och olika ställen som han bott på i sta´n. Men inget om vaför han hamnat i ett litet tält på andra sidan sjön. Om jag hade frågat  hade jag förmodligen fått höra  någon variant av de flesta hemlösas livsöden. Men utan denna vetskap gjorde han ändå ett starkt intryck på mig. Att klara av tillvaron på detta sätt men ändå  vara nöjd och glad. Åtminstone till det yttre. En tillvaro som  man själv inte  ens kommer i närheten av vid en tältsemester på en  campingplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar