Summa sidvisningar

söndag 21 augusti 2011

Fisar


Egentligen är dessa insekter sköldlöss vad jag hört. Men vi har alltid sagt bärfis  om dom eftersom dom ger ifrån sig något när man rör vid dom och som luktar som namnet säger. Händer ofta när man plockar blåbär. Man ser dom inte när dom sitter på bladen på blåbärsbuskarna. Eller på andra gröna blad. Höll på att missa den här som satt på ett grönt blad från en stockros.




Tog ytterligare en bild ur en annan vinkel. Ser ut som om han skulle kunna  trilla ifall han tar ytterligare ett steg framåt. En liten bit därifrån  på en annan stockros som blommat ut satt ytterligare en fis. Den var dock bara hälften så stor och hade en svart teckning på ryggen. På själva skölden  fanns en streckkod som bara sköldlöss kan tolka.

Dessa bilder har jag tagit i trädgården. Men på min senaste promenad hittade jag ytterligare en fin med en annan steckkod. Den var  brunaktig och utmed kanterna fanns  ljusa runda prickar.


Hur illa dom än kan lukta tycker  jag  dessa insekter är ganska näpna med sina små pliriga ögon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar