Summa sidvisningar

lördag 27 augusti 2011

Varför jaga?


Ska inte göra ett inlägg om vargjakt eller ens jakt på djur generellt. Även om det finns mycket att säga om detta. Jag föredrar att skjuta med kameran.
Den senaste tiden har jag jagat fjärilar. Det har varit ovanligt få fjärilar  i år och  mest bara  dom vanliga. Trots det har jag  försökt att få dom framför linsen. Speciellt blåvingen. Tills jag  får en bild som jag blir nöjd med. Här två nya försök som dock inte heller är helt lyckade

Här  ett par andra fjärilar som jag också har tagit flera bilder på den senaste tiden och tidigare år.





I regel är det  jobbigt att smyga sig på dessa fladdrande insekter. Ofta brukar jag  huka mig ner eller stödja mig på  ett knä för att få  bättre stadga i fotograferingsögonblicket. När detta dock inträffar fladdrar  fjärilen eller andra insekter  för den delen gladeligen iväg.Nästan hånfullt. Detta  gäckande beteende kan upprepas flera gånger i rad och kännas lite frustrerande. Men fjärilsjakt är en tålamodskrävande syssla.
Sedan finns det omvända förhållandet att fjärilen  själv uppsöker en. Helt frivilligt. Som den här som  satte sig på cykelramen och t.o.m. följde med en liten bit.

Nu senast var det en fjäril som jag jagat länge utan att lyckas komma den nära. Plötsligt satte den sig på mina byxor intill skorna och lät sig villigt fotograferas. Men vad blir det för naturbilder med fjärilar på en cykel eller  ett jeanstyg? Dom ska ju helst sitta på en blomma!

När den hade ledsnat på att sitta på mina byxor  och flugit iväg till ett annat håll fick jag  till slut åter tag på den samt  försöka fokusera in den.

Fokus i den vidare bemärkelsen för jag kan inte se vad det är för fjäril. Skulle jag kanske inte ens kunna om bilden hade varit  helt skarp. Kallar den  i brist på annat för rödvinge fastän den här  är snarare brun.
Som om det inte vore nog med närgångna fjärilar, hittade jag en nässelfjäril i diskhon när jag vaknade i morse. Hann precis ta en bild innan den fladdrade iväg. Upp mot fönstret som jag fick öppna  för att den kunde fladdra ut till friheten. Bilden kom som beställning just när jag skulle  visa andra ”halvtama” fjärilar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar