Summa sidvisningar

tisdag 9 augusti 2011

Gröna växter

För att knyta an till temat grönt från igår här ett par gröna växter i stället.
Fräken ser man ofta växa i skogsbrynet där det är lite ljusare. Den står  ofta i stora grupper  och blir iögonfallande när solljuset  träffar  de filigranliknande grenarna. Har länge försökt att återge den  nästan trolska belysningen inne i en skog av fräkenväxter när solstrålarna  sipprar in  mellan genarna.  Här ytterligare ett halvhjärtat försök

Å ena sidan tappar man  helhetsbilden som ursprungligen fångat intresset när man går närmare. Vill man då återskapa  det finstämda  ljuset bland plantorna finns det inte längre där i samma utsträckning som man såg det på håll. Dessutom  har bilderna en tendens att se risiga ut.  Det vill till en hårfin balansgång  mellan mörk och neutral bakgrund och solstrålar  i rätt vinkel. Någon gång kanske jag lyckas. Kanske med hjälp av rök. Filmskaparna använder det tricket ibland när dom vill  få fram en viss stämning i  en lövskog  där man kan se solstrålarna  som sipprar in mellan bladverket.

När jag  för några dagar sedan kom förbi en konstgjord damm, kunde jag inte låta bli att ställa ifrån mig cykeln och klättra ner till vattnet. Mellan det höga bladverket från kaveldunen och vassen kunde jag skymta ett par sothönor som var de enda invånarna i denna lilla damm. Svärdliljorna som  jag fotograferat där tidigare hade  blommat färdigt för länge sedan. I stället växte där en annan växt med  snarlika  långsmala blad.  Eller kunde det  verkligen vara svärdliljor som nu bar frukt?  Då borde jag väl observerat det tidigare. Men dessa gröna ”bananer” har jag aldrig tidigare  skådat.

Frukterna var faktiskt lika långa som bananer
Jag har bläddrat på webben och i böcker  för att finna denna växt och dess frukter utan att hitta något. Så alla förslag är välkomna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar