Summa sidvisningar

tisdag 23 augusti 2011

Svamp till meloner


Tror nu bara inte att jag  kommit på en kulinarisk exklusivitet och vill här presentera ett nytt recept. (det gör andra bättre med en ny kokbok i veckan  och matlagningsprogram alla dagar i veckan i olika  TV-kanaler)
Alla ynka  5 melonfrön  i fröpåsen lyckades jag  få att gro, överleva och växa i drivbänken  och även sätta frukt. I helgen var det premiär att testa de första melonerna.

I jämförelse med melonerna som säljs tyckte jag att de hade storleken inne men var osäker på om de även var mogna. Det finns inga yttre kännetecken att avgöra detta på. Vi delade den ena på 4 bitar och kunde konstatera att  sötman nog fanns där men  att de ännu inte var tillräckligt mjuka och mogna. Den andra får ligga ett tag och hinner kanske  eftermogna. Dessutom finns det fler i drivbänken  som jag kan plocka senare på hösten. Här en av dom som har fått sällskap av  en hel koloni  med röksvamp.

Någon osynlig gastronom försöker  tydligen pracka på mig  även andra  kombinationer av frukt med svamp. Bland jordgubbsplantorna  kom det upp ett par vita, höga svampar på skaft.

Inte helt olikt stolt fjällskivling. Men eftersom sniglarna gnagt bort det mesta fick jag aldrig se den fullt utvecklade svampen.. Däremot  växte ängschampinjonerna på allmänningen även detta år.

När det gäller meloner hade jag tidigare berättat om hur man enkelt kan få tag i  frön utan att behöva  köpa dyra fröpåsar. Jag gjorde  då experimentet (exkrement som mina barn sa när dom var små) att  driva upp 4 frön i en kruka. Bara på kul fortsätter jag med  ”experimentet” för att se hur de vidareutvecklas under olika betingelser.

Dom hinner ju inte att växa ikapp den riktiga odlingen. Jag vill bara se vilken planta som  klarar sig längst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar