Summa sidvisningar

onsdag 31 augusti 2011

EU-gurkor


Det blev ett ramaskri när  EU på  sin tid  dikterade olika kvalitetsklasser för vissa frukter och grönsaker. Själv reagerade jag  att kålrötter inte längre skulle vara av den gula sorten som jag alltid hade odlat. Men allmänt  reagerade nog folk över  att EU hade synpunkter på formen på gurkorna. Av praktiska skäl skulle dom vara raka och minst 30 cm långa. En äkta klass I  EU-gurka skördade jag häromdagen som ni kan läsa och se här. 
Ytterligare en gurka skulle jag få skörda på min enda planta. Den ville dock inte alls lyssna på EU-rekommendationerna utan växte sig  krokig som ett U trots att den hängde högre upp och borde ja blivit lång och rak.

Glädjande nog fanns det tillräckligt många kritiska röster inom  EU-länderna  för  att slå  EU-byråkraterna på fingrarna och ännu mer glädjande att byråkraterna  tog åt sig av kritiken och avskaffade i juli 2009 denna detaljreglering . Marknaden hade ändå  nått samma mål utan att EU hade behövt ha synpunkter på olika grönsakers färg och form. Odlarna, distributörerna och butikskedjorna  och inte minst konsumenterna  föredrar raka gurkor av olika respektive skäl. Men släpp då loss även krokiga gurkor (eller morötter och annat) och sälj dom för halva priset! Folk är inte dummare än att förstå att en krokig gurka smakar lika bra som en rak sådan. Kanske rentav bättre eftersom den fått växa som den ville.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar