Summa sidvisningar

onsdag 10 augusti 2011

Malva


Idag byter vi till en annan färg och en annan växt. På några tomma platser i en rabatt hade min kära hustru sått några frön av malva. Till en början var jag något kritisk när hon strödde ut hela påsens innehåll på en yta av några handflator. Men fröna grodde och växte sig höga under sommaren  och nu blommar dom i alla möjliga färger och  storlekar. Vi har haft dessa blommor  även tidigare i trädgården men  i år tittade jag lite närmare på dom.

I den här röda blomman syns en grön femuddig stjärna längst ner. Det är inte någon springa mellan blombladen där annat grönt underifrån lyser igenom utan det är en del av blomman. Det blir en fin och kontrastrik färgkombination som jag inte tänkt på tidigare. Kanske inte ens sett för all den vackra röda färgen. Därför tittade jag  även lite närmare på en annan blomma.

Den här malvan som gick  lite mer i rosa  såg helt annorlunda ut inuti. Ett helt universum uppenbarade sig. Med en  spiralnebulosa , ett svart hål som försöker svälja hela andromedagalaxen  och ett expandrande universum som strålar ut mot periferin. Det stora i det lilla eller det vackra i det stora om man så vill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar