Summa sidvisningar

söndag 7 augusti 2011

I blåsväder

Tiden går lite fortare när man blir äldre. Det är förstås  bara en känsla. Därför kändes det kanske även som att tistlarna blommade ovanlig kort tid i år. För drygt 2 veckor sedan visade jag en tistelblommande äng här. Dessa blommor är tacksamma när man vill fotografera fjärilar och andra insekter. De lockar till sig alla möjliga flygfän samt står stadigare när det blåser lite. För några da´r  se´n  blåste det  dock  lite mer än en sommarbris.  Gjorde inte så mycket för tistlarna hade blommat över och  höll på att fröa av sig redan.
Nästan varenda tistel hade  ulliga  frötofsar  som i blåsten höll på att släppa taget. För  ett tag sedan visade jag den här bilden

där jag  kallade  armarna på fönas fallskärm för tentakler. De griper tag och fastnar i allt. Letar sig även in i huset genom öppna fönster och dörrar. Tyckte att det var ovanligt många i år. Kanske hade de mognat  alla samtidigt  och fortare än vanligt. Fröna virvlade runt i luften trots att  de flesta fortfarande satt kvar på plantan. Men  många hade fastnat  i annan växtlighet och låg  i drivor utmed vägkanten

Vid varje ny vindpust lossnade det nya frön från tistlarna  som drog iväg  i vindriktningen. De glänste som små insekter i motljuset och jag försökte att ta en bild på detta. Trots att jag valde en vinkel där jag fick mörk bakgrund var det svårt att fånga  dessa små frön. De flög alldeles för fort i  blåsvädret för att  kunna bli skarpa med  autofunktionen på min kamera. Men om du klickar på bilden nedan kan man få fram några suddiga fjun  här och var


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar