Summa sidvisningar

söndag 14 augusti 2011

Bonustid med barnbarnen


Förra gången jag var ute och luftade kameran, kom jag förbi  ett hägn med några hästar inanför. Två barn med morföräldrarna höll på att mata hästarna med gräs som dom rivit.

Tyckte det var ett typiskt sommarmotiv och tog  bilden ovan. Flickans lillebror och mormor kom inte med på bilden. Gick runt staketet till andra sidan för att ta några fler bilder. Men i stället började jag prata med mormor som tyckte att det här var  ett naturskönt och fridfullt område trots motorvägar och köpcentra i närheten. Morfar hade inte tid att prata. Han plockade  gräs och var lika road av  att mata hästarna som barnbarnen.  ”Håll i gräset stadigt i näven så rycker hästen inte bort allt på en gång. Du känner hur han drar i stråna”! instruerade han ungarna. Mormor och jag tittade på hur en av hästarna luktade på hästbajset  på marken.

Vi kom in på temat djur som äter sin egen avföring. Det hade varit ett naturprogram om just detta några da´r tidigare på TV. Jag berättade om några kajor som jag videofilmade en gång när dom  pickade havrekornen ur hästspillningen.  Vidare tyckte hon att det var bonustid att få vara ihop med barnbarnen nu när man var pensionär. Lära ungarna ett och annat. Se deras entusiasm och glädje. Både det och solen värmde, vilket jag kunde hålla med om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar