Summa sidvisningar

lördag 10 september 2011

Bara växter


Dagens  inlägg  kommer sig av att jag hittade några ströbilder  i min bildmapp. Sådana som jag tagit vid mina senaste  promenader  så där i förbifarten eftersom de fångade min uppmärksamhet  just då. 

Gräset såg ut att  vara torrt  och blir nog snart förvandlat till ensilage. Bäst att passa  på att ta en bild på ett av axen. Såg  effektfullt ut i motljuset  men  med  lite större kontrast på den infallande solstrålen hade  bilden kunnat bli  bättre. Kunde dock inte skapa detta i efterhand i datan.

Bland alla gräsaxen på åkern var det  denna växt som stack ut och stack upp. Den gav jag en liten inramning och därmed en viss djup i bilden.

På krönet av en stor hög med matjord växte en  kardborre. Inte att undra på att den trivdes där i myllan och hunnit växa sig stor. Den stod flera meter ovanför mig och det var inga problem att få en neutral himmel som bakgrund.

Tidigare på sommaren hittade jag detta blad bland alla andra som var gröna på denna växt. Det var som en liten föraning om hösten
När jag hämtade solrosfrön (häromsistens = stockholmska? knäppte jag  ytterligare några bilder på tistelfrön. Dom här såg speciellt ulliga ut.

Ett  löv som redan  är  inne  på sin andra höst. Tog upp det för att titta på det utsökta filigranarbetet. När maskar och mikroorganismer gjort sitt, kvarstår bara skelettet.

Först nu ser man hur intrikat ett vanligt löv  är uppbyggd som om det gått den avancerade  kursen i hållfasthetslära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar